Storytelling – niezwykle skuteczna technika marketingowa
Storytelling to nic innego, jak nawiązanie pozytywnej relacji z klientem, za pomocą opowieści i długich historii. Jest to jedna z najskuteczniejszych technik w marketingu, gdyż pozwala na bliższe poznanie klienta, jego charakteru oraz zainteresowania go nie tylko naszą ofertą, ale również swoją osobowością. Oczywiście, istnieją typy ludzi, którzy lubią konkrety, statystyki, dane, a nadmierna rozmowa zaczyna ich męczyć, jednak w większości każdy klient chętnie wysłucha tego, co masz mu do powiedzenia. Jest to technika, która sprawdza się w momencie, w którym Twoja konkurencja oferuje bardzo podobny produkt bądź usługę, co Twoja firma. W takiej sytuacji możesz sporo zyskać, jeśli to właśnie TY, swoją historią, na tyle zaciekawisz klienta, że wybierze właśnie Ciebie. Nie jest to jednak takie proste, jak początkowo mogłoby się wydawać, a ludzie uczą się storytellingu latami, wspomagając się licznymi szkoleniami z ekspertami.
Dlaczego klienci lubią storytelling i dlaczego on działa?
Osoba, która dokładnie wie, jak przeprowadzić rozmowę z potencjalnym klientem wykorzystując techniki storytelling, jest na wygranej pozycji. Jeżeli wiesz, jak robić to prawidłowo, to ważna jest jedna zasada: nie można być natrętnym. Sprzedawca, który ma opanowane techniki storytelling i wie, jak pracować z klientem, najpierw dokładnie poznaje jego potrzeby i oczekiwania względem firmy, a dopiero potem skupia się na przedstawieniu swojej oferty w dobrym świetle. Storytelling nie polega na „wciskaniu” klientowi nie interesujących go usług, a na zrozumieniu potrzeb i barwnym przedstawieniu zalet, które da współpraca właśnie z Twoją firmą. Technika storytelling bazuje na emocjach klienta, ale jest robione to w tak delikatny, nienachalny sposób, że klient nie jest w stanie tego wychwycić.
Dlaczego warto uczyć swoich pracowników i stosować w firmie techniki storytelling?
Zainwestowanie w rozwój swojego działu sprzedażowego jeszcze nigdy nikomu nie zaszkodziło, a wręcz każdorazowo przyniosło spore zyski. Ludzie chcą się uczyć, chcą poznawać nowe techniki, bo wiedzą, że jeśli nie będą robić tego regularnie, to konkurencja bardzo szybko ich wyprzedzi. Pracodawcy powinni inwestować w swoich handlowców, gdyż to właśnie oni przynoszą największe zyski dla firmy. Technika storytelling to bardzo skuteczna forma sprzedaży, która nauczy Twój zespół odnajdywać potrzeby klienta, słuchać go, a dodatkowo potrafić sprzedawać tak, żeby klient myślał, że dana oferta jest spersonalizowana specjalnie dla jego potrzeb. Na tego typu szkoleniach można nauczyć się, jak pracować emocjami, jak opowiadać historię, aby była skuteczna i wiarygodna dla odbiorcy. Warto również nauczyć się odgrywać scenki, gdyż dokładne zobrazowanie sytuacji przekona klienta do tego, aby to nam zaufał i kupił nasz produkt/skorzystał z naszej usługi.
Jak powinien wyglądać dobry storytelling?
Rozpoczynając rozmowę z potencjalnym klientem musisz zacząć od zbudowania z nim więzi. Nawiązanie wspólnej relacji i tak zwanej nici porozumienia, to klucz do sukcesu, który może Cię na samym początku ugruntować na wygranej pozycji. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, dlatego od samego początku należy się skupić na potrzebach klienta i na dopasowaniu opowiadanej historii do jego oczekiwań. W tym co robisz musisz być autentyczny, ale również potrafić grać na emocjach, aby rozmowa z Tobą była dla klienta wartościowa. Konsekwencja również jest ważną cechą, dlatego opowiadając historię musisz ją poprowadzić od samego początku, aż do końca. Szczerość – to również się przyda. Żaden człowiek nie jest doskonały, dlatego mówienie o drobnych porażkach sprawi, że staniesz się jeszcze bardziej autentyczny. Postaraj się, aby Twoja historia była oryginalna i wyróżniała się, aby klient podjął decyzję o nawiązaniu współpracy właśnie z Tobą. Pamiętaj również o tym, aby mówić w sposób zgodny z zasadami stylistycznymi, płynnie i swobodnie.