Co to jest marketing afiliacyjny i na czym to polega?
Słyszałeś kiedykolwiek o marketingu afiliacyjnym? Czy wiesz, na czym dokładnie polega ta odmiana marketingu internetowego i czy nadawałbyś się do tego typu pracy? Jeżeli nie znasz odpowiedzi na te pytania, to w tym artykule rozjaśnimy trochę temat marketingu afiliacyjnego i wytłumaczymy Ci, na czym to wszystko polega. Marketing afiliacyjny to nic innego, jak pewnego rodzaju model promowania różnych usług bądź produktów na przykład na swoim Instagramie, blogu lub w innych miejscach i zarabianiu pieniędzy na sprzedaży produktów różnych firm. Działa to w ten sposób, że firma, która sprzedaje kosmetyki, kontaktuje się z osobą, która nagrywa filmiki na YouTube dotyczące makijażu. Vlogerka dołącza do programu partnerskiego, a w swoich filmikach promuje te kosmetyki, zachęcając swoich odbiorców do ich zakupu. W zamian za to otrzymuje wynagrodzenie pieniężne. Jest kilka sposobów dzięki którym vlogerka może zarabiać. Najbardziej popularne są kody rabatowe. Vlogerka otrzymuje od firmy kod, który upoważnia jej widzów do zniżki np. 10%, jeśli zakupią dane produkty. Vlogerka każdorazowego od wykorzystanego kodu utrzymuje wynagrodzenie. Oprócz kodu może to być również link, dzięki któremu każda osoba, która kupi przez niego produkty na stronie, zrobi to z polecenia vlogerki. Jest to rodzaj marketingu, który zadowoli każdą ze stron. Sklep jest zadowolony, bo zarobił, klient/widz, bo kupił produkt, a vlogerka, bo dostaje za to wynagrodzenie.
Jakie warunki trzeba spełniać, aby zacząć zarabiać na afirmacji?
Najważniejszym czynnikiem, który trzeba spełniać, jest posiadanie konta na portalu społecznościowym. Może to być Instagram, Facebook, YouTube lub inny portal. To początek. Drugą, bardzo istotną kwestią, jest posiadanie odpowiednich zasięgów, czyli liczby osób, które regularnie obserwują nasze konto. Jednak, same obserwacje nie wystarczą. Nasi obserwujący powinni być aktywni, czyli komentować i lajkować nasze zdjęcia, brać udział w organizowanych konkursach, jednym słowem – na naszym profilu powinien generować się ruch. Coraz więcej popularnych influencerów nawiązuje coraz to nowe współpracę z różnymi firmami, gdyż programów partnerskich jest coraz więcej, są one różnorodne, aby każdy mógł reklamować taki sklep, który jest związany z tematyką jego profilu.
Zanim przystąpimy do programu partnerskiego, powinniśmy dokładnie się zastanowić, czy tematyka naszego kanału będzie odpowiednia oraz czy posiadamy odbiorców, którzy mogą być zainteresowani tego typu usługami/produktami. Nie chcemy przecież, aby doszło do sytuacji, że mimo polecania i rekomendacji, nawet przy dużej ilości obserwatorów, nikt, dzięki naszemu poleceniu, nie zakupi produktu, nie kliknie w nasz link, nie wykorzysta kodu rabatowego. Jeżeli posiadasz jakąś większą liczbę followersów, to samodzielnie możesz kontaktować się z firmami i sklepami internetowymi, których produkty wpasowują się w tematykę np. Twojego bloga. Istnieją jeszcze sieci afiliacyjne, na których publikowane są oferty dotyczące marketingu afiliacyjnego. Warto również i tam się rozejrzeć, może znajdziesz dla siebie coś interesującego?
W jaki sposób działa metoda linków polecających?
Zdecydowałeś się na współpracę z programem partnerskim, dostałeś konkretne produkty do polecenia i otrzymałeś link. Co dalej? W jaki sposób dany sklep będzie wiedział, że ten konkretny klient pochodzi od Ciebie? Wszystko to prosta technologia. W otrzymanym linku znajduje się specjalny identyfikator/rodzaj kodu, który jest indywidualny dla każdego partnera. Sklep dokładnie będzie wiedział, że klient pochodzi od Ciebie, jeśli skorzysta z tego właśnie linku. Działa to nawet wtedy, kiedy klient tylko obejrzy produkty, a zakupu dokona dopiero po kilku dniach, nie wchodząc przez Twój link. Taka magia dzieje się dzięki „ciasteczkom”, które przypisują konkretny link do każdego użytkownika.
Marketing afiliacyjny – ile można zarobić?
Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jakie masz zasięgi oraz ile osób kliknie w Twój link. Jeżeli prowadzisz popularnego Instagrama, bloga lub konto na YouTube, to stawki zależą od ilości posiadanych obserwatorów, od ich aktywności, średniej ilości czasu, który spędzają na Twoim profilu oraz od wielu innych czynników. Najbardziej wpływowi influencerzy zarabiają nawet kilkaset tysięcy złotych w skali miesiąca. Wszystko tak naprawdę zależy od Twoich obserwujących, który będą dokonywać zakupów za pomocą Twojego linku. Drugą istotną kwestią jest również branża dla której robimy afiliacje. Bardziej popularne marki, np. odzieżowe lub kosmetyczne, mogą nam przynieść dużo większe zyski, niż te, które sprzedają np. drogie meble do domu.
Marketing afiliacyjny jest dobrym źródłem dodatkowego dochodu, oczywiście jeśli posiadasz jakieś grono obserwatorów. Niemniej jednak, jeśli Twoje konto/blog jest chętnie i regularnie odwiedzane, to jak najbardziej warto tego spróbować!