Kim jest influencer?
Influencer marketing to dziedzina marketingu, która do promowania konkretnych produktów lub usług, wykorzystuje zasięgi popularnych osób, które na swoich kanałach social media dzielą się opinią na temat konkretnej marki. Influencerzy to osoby wpływowe, które posiadają określoną liczbę odbiorców, do których bezpośrednio trafiają reklamy. Influencer marketing cechuje się dużą wiarygodnością, gdyż dla odbiorców opinie influencerskie są dużo bardziej wiarygodne. Dodatkowo, interakcja między odbiorcami, a influencerem, dzięki regularnym relacjom, wpisom lub publikowanym zdjęciom, jest zdecydowanie lepsza. Bardzo często influencer staje się dla odbiorcy naprawdę bliską osobą. Słowo influencer pochodzi od angielskiego słowa „influence”, czyli wpływ. Dzięki budowaniu trwałych relacji ze swoim obserwatorami (nazywanymi również followersami, ang. followers), influencerzy z roku na rok stają się bardzo popularni, a największe światowe korporację coraz częściej reklamują swoją markę właśnie na kanałach social media twórców internetowych.
Co pokazują influencerzy?
W internecie możemy spotkać się z szeroką gamą tematycznych profili influencerskich, które skupiają się na jednej, określonej tematyce. Bardzo popularne są kanały social media, które zajmują się modą, kosmetykami, podróżami, fotografią, gotowaniem, muzyką albo wszystkim naraz, czyli tak zwanym lifestylem. Social media, które nie są skupione wokół jednej tematyki, nazywa się kontami typu lifestyle, gdyż na tego typu kanałach są pokazywane elementy bliskie autorowi, a content jest bardzo zróżnicowany. Autorzy blogów/profili lifestylowych pokazują swoje życie codzienne – swoje stylizację, wakacje, wyjazdy, wyjścia do restauracji, aktualnie słuchaną muzykę oraz produkty, które polecają i które stosują codziennie. Regularne dodawanie postów, filmików, zdjęć, czy nawet relacji na Instagramie, pomaga budować trwałą relację z odbiorcami, którzy zaczynają odbierać konkretnego influencera jako osobę wiarygodną i za jego poleceniem kupować różne produkty. Influencerzy działają w różnych social mediach, jednak do najpopularniejszych możemy zaliczyć: Facebooka, Instagrama, YouTube, Snapchata, czy coraz bardziej popularnego TikToka. Influencerzy działają również na blogach, natomiast jest to coraz mniej popularna forma, którą odwiedza mniejszość użytkowników internetu.
W jaki sposób wybrać influencera, aby skutecznie wypromował nasz produkt?
Najważniejszym czynnikiem jest dokładna analiza, czy konkretny influencer ma cokolwiek wspólnego z produktem, który chcemy promować. Na przykład, blogerka modowa, która w dużej mierze zajmuje się kosmetykami i ubraniami, nie powinna reklamować nowoczesnych wiertarek. Po pierwsze dlatego, że nie będzie to wiarygodne dla jej followersów, a po drugie dlatego, że jej profil i feed trafia do ludzi, którzy są zainteresowani zupełnie inną tematyką, niż sprzęt elektryczny. Decydując się na współpracę z influencerem powinniśmy zdecydować się na takiego, którego tematyka prowadzonego kanału social media, jest w jakimś stopniu związana z naszym produktem. Również ważne poza samą tematyką są również zasięgi, czyli liczba osób, które stale obserwuję konkretny profil. Na YouTubie jest to liczba subskrypcji oraz tak zwanych „łapek” w górę lub w dół, które wystawiają użytkownicy pod każdym dodanym filmem. Warto również sprawdzić komentarze, aby zweryfikować jakie uczucia i emocje budzi konkretny influencer i czy jego widzowie są zainteresowani oferowanym przez niego contentem. Na Instagramie i Facebooku istotna jest liczba followersów, ale również ilość lajków pod zdjęciami i komentarze. Aktywność pod postami jest bardzo ważnym czynnikiem, gdyż pokazuje zaangażowanie obserwujących. Ważny aspektem są również odsłony, czas spędzony na konkretnej stronie oraz przyrost nowych odbiorców. Należy pamiętać, że im więcej fanów, odsłon, czy lajków, ma dany influencer, tym stawki za reklamę będą wyższe.
Jakie efekty przynosi współpraca z influencerem?
Przede wszystkim – trafiamy do konkretnego grona odbiorców, gdzie istnieje realna szansa, że wielu z nich zainteresuje się naszym produktem, a następnie go kupi. Influencerzy skutecznie wpływają na opinię innych, są dla wielu odbiorców prawdziwymi autorytetami, których darzą zaufaniem. Influencer marketing jest więc niezwykle skuteczną formą marketingu, zarówno dla dużych marek, jak i tych mniejszych. Wiele marek, które decydują się na współpracę z konkretnymi influencerami, przygotowują dla ich followersów specjalne, spersonalizowane pod konkretnego influencera, kody rabatowe, które umożliwiają zniżkę na zakupy produktów. Jest to nie tylko świetna forma przyciągnięcia nowych klientów, ale również sprawdzenie zasięgów konkretnego influencera. Jeśli dostaje on unikatowy kod zniżkowy, który jest związany z na przykład jego nickiem, to dokładnie można zweryfikować ile osób z niego skorzystało.
Influencer marketing staje się coraz popularniejszą formą marketingu internetowego. To, co go wyróżnia i zapewnia mu dużą skuteczność, to bliski kontakt między infulencerem, a obserwatorem. Ludzie chętniej kupują produkty, które zostały wypromowane przez ich ulubionego twórcę, influencera, czy youtubera.